اتحاد ملي و انسجام اسلامي؛ تداوم راه امام   

امروز روز غریبی بود، از محمد جواد عزیز خبر راه اندازی سایت روزنامه هم میهن را شنیدم و کلی خوشحال شدم. مقاله " فریاد در برهوت" احمد زید آبادی را خواندم و کلی ناراحت شدم و ... از صبح تا به حال آنقدر حالت روحی متغیر پیدا کرده ام که دلشوره گرفته ام. مثل یک تکه حلبی که هی خم و راستش کنند...

این چند روزه چند مقاله درباره امام خمینی نوشته ام. بزرگمردی که با تمام وجود به او عشق می ورزم و او را دوست می دارم... زیبا ترین تصویری که از او به یاد دارم مربوط به روزی است که بر شانه پدر در حسینیه جماران او را نگاه می کردم و دریای خروشان مردم را که حسابی بارانی بود... با گریه و با تمام وجود فریاد می زدند روح منی خمینی ....

 این مقاله را برای هفته نامه شما نوشته ام:

"لازم است‏برادران ايرانى و شيعيان ساير كشورها از اعمال جاهلانه كه موجب تفرقه صفوف مسلمين است احتراز كنند و لازم است در جماعات اهل سنت‏حاضر شوند و از انعقاد و تشكيل نماز جماعت در منازل و گذاشتن بلندگوهايى مخالف رويه اجتناب نمايند. " (1)
اين فتواي امام يكي از بزرگترين گامهاي عملي در راستاي تحقق وحدت امت اسلامي بود، گامي كه تا آنجا استكبار را از خنثي سازي سياست هميشگي تفرقه اش نا اميد كرد كه براي دامن زدن به تفرقه و پرهيز از وحدت جنگ تحميلي را به راه انداخت و در ميان سران دست نشانده برخي كشورهاي اسلامي چنان وحشتي از صدور انقلاب ايران با جنجالهاي رسانه اي ايجاد نمود كه حتي شايعه مضحك تلاش ايرانيان براي دزديدن خانه خدا در ميان مسلمين قوت گرفت. امام كه رمز پيروزي را در وحدت كلمه مي دانست و تفرقه را از شيطان و اتحاد و انسجام را از رحمان گامهاي عملي بسيار در راستاي وحدت ملي و انسجام اسلامي برداشت. همان راهي كه امروز نيز از سوي خلف بر حقش داروي شفابخش ايران و جهان اسلام شناخته شده است.
امام قوميت گرايي را موجب سقوط مي داند اما در مقابل مي فرمايد: «حب‌ وطن‌ و حب‌ اهل‌ وطن‌ و حفظ‌ و حدود كشور مسأله‌اي‌ است‌ كه‌ در آن‌ حرفي‌ نيست‌».  در جاي‌ ديگر مي‌فرمايد:«ماهم‌ عربيت‌ را و عجميت‌ را و تركيت‌ را و همه‌ نژادها را پذيرا هستيم‌ »  و رويكرد افراطي كه نافي وحدت مي باشد را نادرست معرفي مي نمايد.
به تناسب نامگذاري سال 86 به «سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي »  برخي از اقدامات عملي امام در راستاي تحقق چنين آرماني را به صورت مختصر بررسي نموديم تا شايد راهگشايي باشد براي تداوم بهتر راه آن پير فرزانه:

الف) ارائه تئورى حكومت اسلامى:
امام با درك صحيح از مشكلات و مصائب جهان اسلام و مشكل اصلى ملل مستضعف و تشخيص اينكه علل گرايش انقلابيون در دنيا به يكى از دو اردوگاه شرق يا غرب نداشتن الگوى صحيحى از حكومت‏حق است، دست‏به كار ارائه طرحى نوين در اداره جامعه شده و با تبيين نظريه ولايت مطلقه فقيه بر اساس مبانى اسلامى و حكومت دينى، ركني ركين براى انسجام اسلامي در عصر حاضر ايجاد كردند و با كمك و خواست مردم حكومتى را با انتخاباتى آزاد و به طريق نوين در اين كشور پايه‏ريزى نمودند. امام خود در كتاب ولايت فقيه در اين‏باره مى‏فرمايند: "ما براى اينكه وحدت امت اسلام را تامين كنيم، براى اينكه وطن اسلام را از تصرف و نفوذ استعمارگران و دولتهاى دست‏نشانده آنها خارج و آزاد كنيم راهى نداريم جز اينكه تشكيل حكومت‏بدهيم. چون به منظور تحقق وحدت و آزادى ملتهاى مسلمان بايستى حكومتهاى ظالم و دست‏نشانده را سرنگون كنيم و پس از آن، حكومت عادلانه اسلامى را كه در خدمت مردم است‏بوجود آوريم. تشكيل حكومت‏براى حفظ نظام و وحدت مسلمين است، چنانچه حضرت زهرا سلام‏الله عليها در خطبه خود مى‏فرمايد كه امامت‏براى حفظ نظام و تبديل افتراق مسلمين به اتحاد است. " (2) و به اين ترتيب امام خود حكومتى را براى ايجاد وحدت ميان مسلمين ايجاد نمودند.
ب) اعلام روز جهانى قدس:
حضرت امام با تعيين آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهانى قدس - روزي كه بين همه ملل مسلمان مشترك بوده و هيچ رنگ و بوى نژادى و قوميتي ندارد- نقطه عطفى در اتحاد ميان مسلمين جهان ايجاد كردند. امام در اين‏باره مى‏فرمايند: "روز قدس، روز اسلام است. روز قدس، روزى است كه اسلام را بايد احياء كرد و احياء بكنيم و قوانين اسلام در ممالك اسلامى اجرا بشود. روز قدس، روزى است كه بايد به همه ابرقدرتها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت‏سيطره به واسطه عمال خبيث‏شما واقع نخواهد شد. " (3)
ج) اقامه نماز جمعه:
حضرت امام با زنده نمودن نماز جمعه در جامعه اسلامى ايران قدم بزرگى در اتحاد مردم مسلمان ايران برداشتند، نمازي كه به تعبير امام نمايانگر بعد سياسي اسلام است و نقشي جدي در ايجاد اتحاد بين ايرانيان و حتي مسلمين ايفا نموده است. حضرت امام در اين مورد مى‏فرمايند:  "نماز جمعه با شكوهمندى كه دارد براى نهضت كوتاه عمر ما يك پشتوانه محكم و در پيشبرد انقلاب اسلامى ما عامل مؤثر و بزرگ است. " (4)
د) احياى حج ابراهيمى:
حج اين ميعادگاه بزرگ اسلام و مركز همايش قدرت جهان اسلام كه بايد عاملى در جهت وحدت امت اسلام باشد، بوسيله علماى دربارها و ناآگاهان حاكم بر ملل اسلامى از مسير اصلى خود منحرف شده و فقط به يك آيين خشك و بى‏روحى تبديل گشته بود. امام خمينى با احياء حج و اعلام برائت از مشركين در اين اجتماع بزرگ اسلامى همه مسلمانان را در مقابل سردمداران كفر متحد ساخته و باعث ايجاد هماهنگى ميان مسلمين شدند. اين آيين عبادى، سياسى گرچه در سالهاي نخست با مشكلاتى مواجه گرديد ليكن به مرور به ميثاقي ميان مسلمين بلاد مختلف تلديل گرديده و بدون برنامه‏ريزى رسمي و با هماهنگى با يكديگر اين مراسم را برپا مى‏دارند.
هـ) حكم ارتداد سلمان رشدى:
به هنگامى كه جهان استكبار تمام توان خود را به كار گرفته بود تا اساس و بنيان اين انقلاب را از ريشه بزدايد ، امام خمينى با هدف‏گيرى ريشه و پايه توطئه دشمنان همه مسلمين را در برابر جهانخواران متحد كرده و با اعلام حكم ارتداد سلمان رشدى و وجوب اعدام او كه مورد اتفاق همه فرق مسلمين است‏باعث احياى اسلام و اتحاد مسلمين در برابر دشمنان شد.
و) دعوت از رهبر بلوك شرق به اسلام:
حضرت امام در ايامى كه ناقوس مرگ كمونيست‏بصدا درآمده بود و صداى خرد شدن استخوانهاى آن به گوش مى‏رسيد با دعوت از رهبر اردوگاه كمونيست‏به اسلام و اظهار شادمانى از پخش اذان از ماذنه‏هاى مساجد جمهوريهاى مسلمان شوروى شور و شوق وصف‏ناپذيرى در ميان مسلمين جهان ايجاد كردند و به عنوان رهبر ملل مسلمان جهان باعث عزت و عظمت و بزرگى اسلام ناب محمدى شدند، خصوصا با پيش‏بينى صحيح از فروپاشى اين نظام متكى بر ماديت و دعوت به الهيت و معنويت، اعتبارى تازه به دين و مكاتب الهى بخشيدند بطورى كه ملل مسلمان را ابهتى وصف‏ناشدنى دربرگرفت.

پى‏نوشتها:
1. صحيفه امام، ج 10، ص 61
2. ولايت فقيه، ص 27
3. صحيفه امام، ج 9، ص 277، تاريخ 25/5/1358
4. صحيفه امام، ج 9، ص 492، تاريخ 21/6/1358

متن کامل
۱۳۸٦/۳/۱٢ - محمد مهدی اسلامی