اصلاح الگوی تبلیغاتی و نوشدارو پیش از مرگ سهراب   

هفته جاری، هفته آغاز رقابت های انتخاباتی در ابعاد قانونی آن است. رقابت هایی که بی شک تاثیر جدی بر آرا خواهد داشت و رییس جمهور آینده را مشخص خواهد کرد. در این رقابت ها چند نکته می تواند بیانگر میزان پایبندی نامزدها به شعارهایشان در عرصه عمل نیز باشد.


به لطف گفتمان اصولگرایی که اینک بر کشور حاکم شده است، یکی از نکات مورد تاکید نامزدها تاکید بر ولایی بودن و پیروی آنها از رهبری است؛ امری که از سوی هر 4 نامزد مورد تاکید قرار گرفته است. برای سنجیدن این امر شاید یکی از عرصه های آزمایش همین دوره پر هیجان است.

یکی از نکات مورد تاکید معظم له در سال های متوالی علی الخصوص سال جاری، اصلاح الگوی مصرف است. ایشان در دیدار نخستین روز سال با زائران حرم رضوی فرمودند "عادتهاى ما، سنتهاى ما، روشهاى غلطى که از این و آن یاد گرفته‏ایم، ما را سوق داده است به زیاده‏روى در مصرف به نحو اسراف." یکی از این الگوهای غلط در عرصه انتخابات خود را نشان می دهد. به عنوان چاپ از تصاویر نامزدها، که نه گویای اندیشه آنهاست و نه از برنامه شان سخن می گوید و عملا هیچ نقش عمده ای در انتخاب فرد ندارد، در دوره های گذشته در حجم و شمارگان گسترده ای جریان داشت. امری که هم بر مصرف کاغذ  در کشورمان تاثیر گذار است و هم وقت زیادی را از حامیان نامزدها برای چسباندن آن و از مسولین شهری برای پاکسازی آن در انتهای رقابتها صرف می کند. اینک به برکت توسعه یافتن تعداد شبکه های سیما و مشارکت گسترده سازمان صدا و سیما در انتخابات و توزیع فرصت زمانی مناسب برای همه نامزدها، صرف نظر کردن از الگوی غلط سابق و روی آوردن به الگوهایی از این جنس، می تواند یک التزام عملی را به تبعیت از رهبری آشکار سازد.

بی شک اگر فردی در پیام نوروزی رهبر فرزانه انقلاب شنیده است "من از عموم مردم و بخصوص از مسئولین درخواست میکنم، خواهش میکنم که در این زمینه فعالیت خودشان را در این سال زیاد کنند، افزایش بدهند و براى اصلاح الگوى مصرف برنامه‏ریزى کنند." می تواند قدرت خود در اصلاح الگوهای مصرف غلط موجود در آستانه انتخابات را به عنوان میزان توان خود در پایبندی حقیقی به این رهنمود نمایش دهد.

رویه موجود یک حسن بزرگ دیگر را نیز در بر دارد. نامزدها به جای بازی با احساسات حامیان خود، ناگزیر به ارائه برنامه و دیدگاه های خود می گردند. در این میان باید میزان تطبیق آن را با خواسته های رهبری سنجید. رهبری در سخنان نوروزی خود در مشهد مقدس فرمودند که "مبادا نامزدها در اثناى فعالیتهاى انتخاباتىِ خودشان جورى رفتار کنند و حرفى بزنند که دشمن را به طمع بیندازند. رقابتها را منصفانه کنند، حرفها را منصفانه کنند، از جاده‏ى انصاف خارج نشوند." و خود ایشان در کردستان از برخی بی انصافی ها و بدرفتاری ها گلایه کردند. حتی اگر فردی در نوبت اول متوجه مقصود ایشان نگردیده بود، با تذکر اخیر باید در رفتار خود تجدید نظر کند و اگر شاهد تداوم آن بودیم، نشانه بارزی از عدم صداقت در پیروی از رهبری است.

حتی در برخی سخنان دیگر نیز که بیان کننده عمق نگاه نامزدهاست، می توان میزان التزام را پی برد. در جایی که رهبری مدتهاست از تفاوت های پیشرفت حقیقی و توسعه غربی سخن می گویند؛ کسانی که همچنان از توسعه و نه پیشرفت دم زنند، زاویه فکری خود را با خط اصیل به نمایش گذاشته اند. متاسفانه به دلیل گرمای فضای انتخابات و تراکم دیدارهای رهبری در سفر کردستان، ابعاد سخنان ایشان واکاوی نگردید. معظم له که دهه چهارم انقلاب را دهه "پیشرفت و عدالت" نامگذاری کرده بودند، در این سفر بیش از پیش به بیان تفاوت های پیشرفت و توسعه پرداختند. به عنوان نمونه در دیدار استادان و دانشجویان کردستان‏ تذکر دادند که "ممکن است پیشرفتى که ما میگوئیم، با آن چه که امروز از مفهوم توسعه در دنیا فهمیده میشود، وجوه مشترکى داشته باشد - که حتماً دارد - اما در نظام واژگانى ما، کلمه‏ى پیشرفت معناى خاص خودش را داشته باشد که با توسعه در نظام واژگانى امروز غرب، نبایستى اشتباه بشود. آن چه ما دنبالش هستیم، لزوماً توسعه‏ى غربى - با همان مختصات و با همان شاخصها - نیست... لذا ما مجموعه‏ى غربى شدن، یا توسعه‏یافته‏ى به اصطلاحِ غربى را مطلقاً قبول نمیکنیم."

اگر فضای گفتمانی یک نامزد منطبق بر توسعه غربی بود، او بی شک در برابر خواست امت و امام امت قد علم کرده است و نه تنها تابع رهبری نیست، که این ادعا را از روی تزویر برای دست یابی به قدرت بیان می کند.

موارد بسیار دیگر نیز هست که در این ایام روشن می گردد؛ به عنوان دیگر نمونه با بیان روشن مواضع اقتصادی نامزدی که دو طیف اقتصادی متضاد حامی او هستند، موضع مشخص وی ناگزیر از تفکیک میان طرفداران خواهد شد.

این روشنگری ها برای جامعه امروز که با چشمانی تیزبین، ریزترین نکات را نیز میان سخنان نامزدها می سنجند؛ همچون نوشدارویی است که این بار با توسعه رسانه های چاپی، اینترتنی و علی الخصوص رسانه ملی، پیش از مرگ سهراب رسیده است و مانع از هرگونه فریبکاری در مقابله با افکار عمومی خواهد گردید

متن کامل